Sarah

Team Esbjerg blandt landets mest omtalte klubber

Pressemeddelelse:

Billetterne til Team Esbjergs anden finalekamp mod FC Midtjylland var solgt på under en time, og nu kan håndboldtilhængere, der ikke nåede at sikre sig en billet, kun håbe på, at modstanderne ikke bruger hele den tildelte portion billetter, og nogle bliver frigivet til salg.

Den største billetstorm i Team Esbjergs historie og et midlertidigt nedbrud i billetsystemet vidner om en interesse for kvindehåndbold i Esbjerg på det højeste niveau nogensinde. 23.611 tilskuere har set holdets 11 hjemmekampe i grundspillet og semifinalen mod Team Tvis Holstebro. Det svarer til et gennemsnit på 1.968 tilskuere pr. kamp, og med udsigt til en fyldt hal, 3.386 tilskuere, til finalekampen 5. maj når tilskuersnittet for første gang over 2.000.

Interessen underbygges af Divisionsforeningens medieanalyse af ligaklubberne i dansk håndbold. Analysen er foretaget af Infomedia og viser, at Team Esbjerg i en statistik domineret af herrehåndboldklubber i 2015 lå på fjerdepladsen blandt samtlige klubber målt på medieomtale.

Sammenlagt blev der bragt 8.901 artikler og indslag om Team Esbjerg mod 5.954 året før. Kun Team Tvis Holstebro, der har hold i både herre- og dameligaen, KIF Kolding København og de 14-dobbelte danske mestre, Viborg HK, opnåede mere omtale.

- Jeg hæfter mig især ved den store fremgang i forhold til 2014, og jeg tror, tendensen vil fortsætte i år med endnu en deltagelse i DM-finalen og gruppespillet i Champions League til efteråret. Vi kan forvente massiv tv-dækning og presseomtale i resten af året. Det er naturligvis positivt for både klubben, sponsorerne og hele området, siger Team Esbjergs bestyrelsesformand, Bjarne Pedersen.

Værdien for sponsorer og lokalområde underbygges af medieanalysen, der viser, at hvis omtalen i trykte medier skulle omsættes til annonceværdi, ville den være 131,7 mio. kr. værd – en vækst på godt 50 mio. kr. på et år. Hertil kommer værdien af tv-dækningen af kampe.

Især webkilder har været i eksplosiv vækst i 2015 med jv.dk som den største, og omtale i regionale og lokale dagblade – i Team Esbjergs område hovedsageligt JydskeVestkysten – fylder næstmest.

- Håndboldsporten dominerer i seertal på den nye kanal, TV 2 Sport, hvor Team Esbjerg hyppigt bliver vist, og det nyder vore sponsorer også godt af. Med medieanalysen kan vi dokumentere værdien af at gå ind med et sponsorat i kvindehåndbold. Jeg tør også godt konstatere, at Esbjerg som by bliver profileret og forbundet med noget positivt. Viborg har fået

opmærksomhed i mange år, og senest har Nykøbing Falster nydt godt af at have et håndboldhold, der er med langt fremme, siger Bjarne Pedersen.

Team Esbjerg afslutter regnskabsåret 30. juni, og det vil for fjerde år i træk vise et overskud og en styrket egenkapital.

[caption id="attachment_28910" align="alignleft" width="506"]Sando (Søren T. Larsen/EVENTMEDIA). Sando (Søren T. Larsen/EVENTMEDIA).[/caption]

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER